Pol Bury: De beheersbare beweging


Pol BURY (1922-2005)

 

Installatie/sculptuur “14 ovales creux”

 

Getekend en n° 1/8. H 125 cm. Motor werkende staat.

 

The Master of Slowness

 

LOT 755 – Veiling 3 juni 2019

Auctionhouse Maison Jules

De Belgische multi-kunstenaar Pol Bury (1922-2005) maakte deel uit van de Waalse surrealisten en van Cobra. Tijdens de tweede Wereldoorlog is René Magritte zijn grote voorbeeld, maar daarna krijgt hij meer en meer interesse voor de abstracte kunst en verlaat hij het pad van de surrealisten. Zijn vormgeving wordt geometrisch en het schildersdoek blijkt te beperkend. Zijn werk wordt driedimensionaal. Omdat hij ritme in zijn vormgeving wil brengen, gebruikt hij vanaf circa 1950 een elektrisch motortje in zijn werken. Vermoedelijk werkte Alexander Calder met zijn mechanisch aangedreven oppervlakken daarbij inspirerend.

Begin de jaren ’60 krijgt de carrière van Bury een boost als hij exposeert in Parijs en New York. In 1964 koopt het MOMA zelfs 2 werken aan. In 1970 volgt er een eerste retrospectieve in 4 Amerikaanse musea.

De beheersbare beweging is voor Bury belangrijk. Dankzij het motortje wordt snelheid in zijn mobiele installaties beheersbaar. Traagheid is daarbij een grote kwaliteit. Daar waar hij eerst nog werkt met gerecycleerd materiaal, schakelt hij gaandeweg over op gepolijst metaal.

De kunstenaar wordt algemeen gezien als een grondlegger van de “kinetische kunst” met een grote invloed op de algehele kunst van de twintigste eeuw.

Zijn vriend Eugène Ionesco over Bury : “Een object van Pol Bury vraagt een vorm van meditatie. Als je het stopcontact insteekt, krijg je het idee het begin van een beweging mee te maken. Het hele oeuvre van Bury kan gezien worden als een ode aan de traagheid, de uitgerokken tijd, het dubbelzinnige van de beweging die immobiliteit wil simuleren”.

The Master of Slowness is vooral bekend om zijn monumentale fonteinen, mobiele objecten en beweeglijke juwelen. Hij is een van de zeldzame Belgische kunstenaars die hun oeuvrecatalogus bij leven zien verschijnen.

 

 

 

Bronnen:

  • Pol Bury – “Trillend” OKV1971/15
  • “Surrealisme in Belgische Collecties” OKV1997/1
  • Pol Bury – Eug. Ionesco